beings
Contemporary African and Diasporic Reappropriations of Body and Identity
Raphael Adjetey Adjei Mayne
Grace Lynne Haynes
Riley Holloway
Smaïl Kanouté
Gosette Lubondo
Vitshois Mwilambwe Bondo
Nneka Osueke
Barthélémy Toguo
in collaboration with Barter PARIS ART CLUB
September 4 - October 2, 2021
opening Saturday, September 4, from 2 to 9 pm
\ 4 septembre - 2 octobre 2021
vernissage le samedi 4 septembre de 14h à 21h
The fundamental question of the identity of the black body, multiple, fractured, sometimes to the point of uprooting, is a recurrent theme of artistic explorations in contemporary creation. The aesthetic reappropriation of this body by artists is often a component of an historical, geopolitical and private discourse addressing our contemporary Western societies.
Backslash and the Barter art collectors' club are holding a major exhibition featuring artists who work on different continents but are all connected to (or rooted in) contemporary African art and its diaspora.
Beings represents a remarkable opportunity to highlight the ongoing artistic dialogues between contemporary Africa and Afro-descendants, regardless of where they live.
The exhibition’s themes, such as the body and self-representation, focus on observing notions of imagination, memory, and spirituality. This transgenerational spirituality, heightened by the emancipatory energy of contemporary African and pan-African creation, is itself the fruit of a collective and universal manifestation. The representation of black men and women in our contemporary societies, as conveyed by African creation and vernacular cultures, brings to the fore questions of transmission which resonate far beyond Africa, reflected in and influencing the rest of the world.
"What the mark of Africa could be remains to be defined, not for others and in the eyes of others, but for Africa itself, with all its strength and power, in the global intellectual, cultural and artistic fields of our time. (...) The great cultural, artistic and intellectual flows dynamizing Africa at the dawn of this new century carry within them the signature of the entire continent," writes Achille Mbembe, a philosopher, postcolonialism theorist, political scientist, historian and university teacher from Cameroon.
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La question primordiale de l’identité fracturée et multiple du corps noir, parfois jusque dans son déracinement, est un thème de recherches plastiques récurrent dans la création contemporaine. La réappropriation esthétique de ce corps par les artistes représente souvent un élément constitutif d’un propos à la fois historique, géopolitique et intime sur nos sociétés contemporaines occidentales.
La galerie Backslash et le club de collectionneurs Barter proposent une exposition d'envergure et réunissent des artistes travaillant sur différents continents mais tous connectés à (ou issus de) la création actuelle africaine et de sa diaspora.
Beings offre une remarquable occasion de souligner les dialogues artistiques permanents entre l'Afrique contemporaine et les afro-descendants, quels que soient leurs lieux de résidences.
Les thèmes abordés, notamment ceux du corps et de la représentation de soi, s'attachent à observer les notions de l'imagination de la mémoire et de la spiritualité. Cette spiritualité transgénérationnelle, exacerbée par l'énergie émancipatrice de la création contemporaine africaine et panafricaine, est elle-même le fruit d'une manifestation collective et universelle. La représentation des hommes et des femmes noir.e.s dans nos sociétés contemporaines, à travers la création africaine et les cultures vernaculaires, met en avant les questions de transmission qui, bien au-delà de l'Afrique, se reflètent et trouvent des rayonnements dans le reste du monde.
“Il reste donc à définir ce que le signe africain pourrait être, non pour les autres et aux yeux des autres, mais pour l’Afrique elle-même, en sa force et sa puissance propre, dans le champ intellectuel, culturel et artistique mondial de notre temps. (…) Les grands flux culturels, artistiques et intellectuels qui animent l’Afrique au début de ce siècle portent, d’un bout à l’autre, sa signature.” écrit Achille Mbembe, philosophe, théoricien du post-colonialisme, politologue, historien et enseignant universitaire camerounais.
PRESS \ PRESSE
Laure Albernhe et \ and Mathieu Beaudou, Émission “Nina Simone comme vous ne l'avez jamais lue”, Les Matins Jazz, Radio TsfJazz, 2021
The gallery and Barter wish to thank warmly the galleries :
La galerie et Barter tiennent à remercier chaleureusement les galeries :
Afikaris - Raphael Adjetey Adjei Mayne
Galerie Angalia - Gosette Lubondo
Galerie Lelong - Barthélémy Toguo
Primo Marella - Vitshois Mwilambwe Bondo