Photos : © Jérôme Michel
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FRANÇAIS CI-DESSOUS
French artist Rero has chosen an intriguing title, as always, for the latest exhibition of his work: Ophiuchus. The Latin word underpins all the pieces on display with its plethora of symbolic meanings. Ophiuchus is a constellation from the northern hemisphere also known as the Serpentarian. Here it is symbolised by a U with a line snaking through it. An element strongly reminiscent of the famous thick black line that strikes through the artist's words and expressions or, on the contrary, links the letters together as in Sanskrit, stepping up the sense of ambivalence and diving deeper into his experiments with the question of language using the hyphen and hypertext.
The polysemous theme of the snake has inspired Rero for several years now. Initially intrigued by the ability of this cold-blooded animal to shed its skin, the artist is now questioning the symbolism of the snake according to each culture, using the Ophiuchus constellation as a prelude to his reflections.
The snake is omnipresent in the primary civilisations of almost all the peoples of the world. A divisive animal if ever there was one, it can be synonymous with misfortune in Western societies, as illustrated by Adam and Eve or Orpheus and Eurydice, or else a wise protector as in India, where the cobra coils companionably round Shiva.
It is this paradox and this divide that fascinate the artist. The effect of negation brought about by the thick black line that has become his signature likewise suggests several interpretations of the crossed-out word or expression.
The ourobouros bites its own tail, mirroring our different societies which see the snake now as a dangerous animal, now as a symbol of eternity or fertility. This ambiguity is perhaps what makes the symbol of the snake so beguiling. Rero thus questions our relationship to the world through the intercultural history of this animal guide. The different series invite viewers to let go of their old perceptions or certainties so they can be reborn as they tread a path where they are guided by the snake or the line itself.
French artist Rero has crafted an artistic identity on the world stage rooted in his famous letters in Verdana font crossed out with a thick black line. His work has been exhibited in a wide range of museums, including at the Centre Pompidou, CentQuatre and Grand Palais in Paris, MAC/VAL in Vitry-sur-Seine, MAC in Bogota, the Art Science Museum in Singapore and Caixa Cultural in Rio de Janeiro, Sao Paulo and Brasilia. The artist recently participated in the St+Art India festival in Mumbai and created the national promotional campaign for the city of Rouen.
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Le titre de l'exposition intrigue, comme toujours chez l'artiste français Rero, et les multiples symboliques de ce mot latin guident l'ensemble des séries présentées. Ophiuchus, une constellation de l'hémisphère nord également appelée le Serpentaire, est symbolisée par un U traversé d'une ligne sinueuse. Ce dernier rappelle fortement le fameux épais trait noir qui barre les mots et expressions de l'artiste ou alors, au contraire, relie les lettres entre elles comme en sanskrit afin de jouer encore plus avec l’équivoque et approfondir les expérimentations sur la question du langage à travers le trait d’union et l'hypertexte.
Le thème polysémique du serpent inspire Rero depuis quelques années déjà. D'abord intrigué par la faculté de mue de cet animal au sang froid, l'artiste interroge aujourd'hui la symbolique du serpent selon chaque culture et ainsi utilise la constellation Ophiuchus comme prélude à ses réflexions.
Le serpent est omniprésent dans les civilisations primaires de quasiment tous les peuples du monde. Animal clivant s'il en est, il est parfois synonyme de malédiction dans nos sociétés occidentales, à l'instar d'Adam et Eve ou encore d'Orphée et Eurydice, ou alors sage protecteur comme en Inde où le cobra escorte Shiva.
Ce sont ce paradoxe et ce clivage qui passionnent l'artiste. En effet, le travail de négation, apporté par l'épais trait noir devenu sa signature, suggère pareillement plusieurs interprétations au mot ou à l'expression barrée.
L'ourobouros se mord la queue, comme nos différentes sociétés qui voient dans le serpent tantôt un animal dangereux, tantôt un symbole d'éternité ou encore de fertilité. C'est peut-être d'ailleurs cette ambiguïté qui fait que le symbole du serpent fascine tant ! Rero questionne ainsi notre rapport au monde à travers l'histoire interculturelle de cet animal-guide. Les différentes séries invitent le spectateur à abandonner ses vieilles perceptions ou certitudes, afin de renaître à travers un chemin guidé par le serpent ou la ligne elle-même.
L'artiste français Rero déploie dans le monde entier son identité artistique à travers sa fameuse police verdana barrée d'un épais trait noir. Son travail a été exposé dans de nombreuses institutions notamment au Centre Pompidou, au CentQuatre, au Grand Palais, au MAC/VAL, au MAC de Bogota, au Art Science Museum de Singapour ou encore à la Caixa Cultural à Rio de Janeiro, Sao Paulo et Brasilia. L'artiste a récemment participé au festival St+Art India de Mumbai et réalisé la campagne nationale de promotion de la métropole de Rouen.